Mietje Walewijk (1885-1975)
zanglerares
89 jaar
 

foto dochter van Abraham Salomon Walewijk en Jetje van Straten
echtgenote van Jacobus Gobes

Vermeldingen

  • is geboren op 24 december 1885 te Amsterdam.
  • woont (bij ouder(s)) Jodenbreestraat 41 kelder te Amsterdam tussen 24 december 1885 en mei 1886.
  • woont (bij ouder(s)) Damstraat 17 te Amsterdam tussen mei en augustus 1887.
  • woont (bij ouder(s)) Oudezijds Achterburgwal 197 huis te Amsterdam tussen augustus 1887 en januari 1889.
  • woont Zwanenburgerstraat 47 te Amsterdam tussen januari en oktober 1889.
  • woont (bij ouder(s)) Swammerdamstraat 48 te Amsterdam tussen oktober 1889 en maart 1890.
  • woont (bij ouder(s)) Nieuwe Achtergracht 33 te Amsterdam tussen maart 1890 en oktober 1892.
  • woont (bij ouder(s)) Nieuwe Achtergracht 33 te Amsterdam tussen maart 1890 en 28 december 1897.
  • woont (bij ouder(s)) Nieuwe Achtergracht 53 te Amsterdam tussen 28 december 1897 en 23 oktober 1901.
  • woont (bij ouder(s)) Ceintuurbaan 212 huis te Amsterdam tussen 23 oktober 1901 en 20 augustus 1902.
  • woont (bij ouder(s)) Commelinstraat 30a huis te Amsterdam tussen 20 augustus 1902 en 3 mei 1904.
  • woont (bij ouder(s)) Sarphatistraat 152 huis te Amsterdam tussen 3 mei 1904 en 28 maart 1905.
  • is operazangeres op 23 december 1904 - Annonce voor liefdadigheidsconcert op 8-1-1905 in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, te geven door mej. Marie Walewijk (sopraan).
  • is operazangeres op 6 januari 1905 - Door mej. M. Walewijk, mezzosopraan, wordt op 8-1-1905 in de kleine zaal van het Concertgebouw een weldadigheidsconcert gegeven.
  • is operazangeres op 8 januari 1905 - Tijdens een concert met W. Mengelberg trad mej. M. Walewijk op.
  • woont (bij ouder(s)) Binnen Amstel 312 een hoog te Amsterdam tussen 28 maart 1905 en 21 januari 1907 - Uitschrijving 21-1-1907 naar Parijs, Rue Duroc 24.
  • is operazangeres op 27 mei 1905 - Philharmonisch Orkest. Matinée met medewerking van mej. Marie Walewijk van Amsterdam (zang). Titels van Moszowsky, Wagner, Aida, Carmen, Mozart enz.
  • is operazangeres op 29 mei 1905 - Pogingen om jonge kunstenaars behulpzaam te zijn, hun weg te vinden op hun doornig pad, behoort gesteund te worden. Om die reden ging ik gistermiddag naar de Kurzaal waar mej. Marie Walewijk van Amsterdam zou optreden. Deze middaguitvoeringen zullen voortaan solisten hebben, bij voorkeur landgenoten en wel dezulken, voor wie op een woensdagavondconcert nog geen plaats is. Mej. Walewijk was mij een onbekende en vermoedelijk ook voor de meeste bezoekers - 't was voor een middagconcert veel voller dan ik verwacht had - en ik weet dan ook niets van haar te vertellen dan dat wat we nu van haar hoorden. Dat gehoorde - een aria uit Verdi's Aïda en drie liederen van [] - werden zeer aannemelijk aangeboden; de stem is lang niet van de minsten, een lieve sopraan, in de hoogte beter dan in de laagte, vrij goed ontwikkeld (er mag wat minder gevibreerd worden) en een voordracht, die niet op verkeerde gevoelsuitingen gegrond is. Wel kan de voordracht nog pakkender, nog aangrijpender worden en moet de stem daarvoor nog aan macht winnen, maar dat zal, hoop ik, met de tijd wel komen. Nu reeds is er veel voor de gelijkmaking van de registers gedaan en is de uitspraak duidelijk, al moet deze nog beschaafder worden. Op een paar tonen na was de zuiverheid prijzenswaardig en muzikaal schijnt mej. Walewijk wel te zijn; het tegenovergestelde is mij althans niet gebleken. De aanwezigen betoonden zich met de zangvoordrachten ingenomen en riepen de zangeres een paar malen terug.
  • is operazangeres op 1 december 1905 - Bij het 25-jarig jubileum van de Court Stad Amsterdam van de Ancient Order of Foresters treedt o.a. Mej. Marie Walewijk op. Ze oogstte veel bijval.
  • is operazangeres op 16 december 1905 - Optreden van Marie Walewijk (mezzosopraan) op 20-12-1905 tijdens een soirée in de Concertzaal van de Maatschappij voor den Werkenden Stand aan de Kloveniersburgwal.
  • is operazangeres op 21 december 1905 - 'Soirée Marie Walewijk.' Haar optreden in de Concertzaal van de Maatschappij voor den Werkenden Stand. Opsomming van liederen. 'Zij heeft een groot geluid van beslist dramatische uitdrukking, een bijzonder mooi geluid, warm en toch week. Zij heeft gevoel en temperament. Zij heeft zuiverheidsbegrip en zeggingsgave, die bij meer literaire ontwikkeling tot zeggingskracht kan groeien. Kortom, mejuffrouw Walewijk is een geboren kunstenares. Wat haar nog ontbreekt, is beschaafde, verfijnde techniek. Ongeveer twee jaren geleden hoorde ik haar voor het eerst. Toen hij zij een opgedreven kopregister en een verzwakt medium. Sedert heeft zij die fouten blijkbaar trachten te herstellen. De hoge tonen hebben zich meer 'gerangeerd' en het medium, hoewel nog niet van hetzelfde klankgehalte als kop- en borstregister, is vaster geworden. Dat zij op die weg voortga! Als dat in orde is, regelt de ganse stem zich gemakkelijker. Ook oefene zij zich ten opzichte der ademhaling. Mejuffrouw Walewijk bezit het echte kunstenaarsvuur. In al haar voordrachten blonk de echtheid, in weerwil van de niet feilloze techniek. Zijn er geen Maecenaten, die dit hoogstbegaafde meisje voor een paar jaar naar Parijs willen sturen? Zij verdient het ten volle. Zij zou een aanwinst zijn voor bijvoorbeeld de Fransche Opera in Den Haag. Gans haar aanleg is Romaans, wat niet te verwonderen is, aangezien haar moeder een Francaise is. []Mejuffrouw Walewijk zinge voortaan uitsluitend mooie composities. Niet voor niets is zij een kunstenares 'par droit de naissance'.
  • is operazangeres op 28 december 1905 - Optreden van Mej. Marie Walewijk op concert tijdens een bazar voor de slachtoffers der Russische revolutie.
  • is operazangeres voor 1906 - Trad bij de Nederlandsche Opera een enkele maal in een zeer ondergeschikte rol op.
  • is operazangeres op 2 januari 1906 - Mej. Marie Walewijk zette niet geheel gelukkig in - was het plankenvrees of de plotselinge verandering van het programma? (Optreden in Bellevue).
  • is operazangeres op 3 januari 1906 - In de concertzaal trad o.a. op mej. Marie Walewijk, een jonge zangeres met een volle, warme stem en met uitdrukkingsvermogen, dat echter nog verdiept en geadeld moet worden.
  • is operazangeres op 7 maart 1906 - Tijdens een groot propagandaconcert van de zangvereniging 'De Stem des Volks' in het Paleis voor Volksvlijt' trad Marie Walewijk, mezzosopraan, op. Mr. P.J. Troelstra onthulde de nieuwe banier.
  • is operazangeres op 3 april 1906 - Tijdens een weldadigheidsconcert van de Vereniging Mercator op 22-4-1906 in het Concertgebouw trad o.a. op mej. Marie Walewijk, mezzosopraan.
  • is operazangeres op 20 april 1906 - In het solistenoperaconcert voor noodlijdenden in Zeeland zong mejuffrouw M. Walewijk in een duo uit Cavalleria.
  • is operazangeres op 22 april 1906 - Groot weldadigheidssolistenoperaconcert in de Grote Zaal van het concertgebouw, met medewerking van o.a. Marie Walewijk. Kaarten verkrijgbaar bij Mevr. Walewijk, Sarphatistraat 152.
  • is operazangeres op 23 april 1906 - Tijdens het solistenoperaconcert was het grootste succesnummer ongetwijfeld het duo uit 'Cavalleria', gezongen door mej. Marie Walewijk en de heer Désiré Pauwels. Dit tweetal weet de zaak zo te vullen met zijn geluid. 'Dát is nog eens zingen', zo hoorde ik achter mij zeggen, toen onder luide bijval mej. Walewijk een magnifieke bloementuil werd overhandigd. Na de pauze gaf mej. Walewijk nog drie liederen.
  • is operazangeres op 27 april 1906 - Weldadigheidsconcert Mercator in het Concertgebouw. 'Solisten waren de dames [] Marie Walewijk [].
  • is operazangeres op 13 oktober 1906 - Treedt op met de Italiaanse Opera in Cavalleria Rusticana als Santuzza.
  • is operazangeres op 29 oktober 1906 te Amsterdam - Krant: 'Alsof Italië een half uurtje van Amsterdam verwijderd is, brengt de directeur der Italiaansche Opera, de M. de Hondt, hier telkens nieuwe artisten tevoorschijn, van wie het bestaan volmaakt onbekend was. [] Zoo zal binnenkort bij die opera optreden Mej. Walewijk in de parij van Santuzza in 'Cavalleria Rusticana'.'.
  • is operazangeres op 1 november 1906 te Amsterdam - Italiaansche Opera. Paleis van de Volksvlijt. 'De rij is geopend door mejuffrouw Walewijk, zooals aangekondigd werd: zij dorst even de rol van Santuzza in Cavalleria Rusticana aan. Dit waagstuk heb ik niet zonder verbazing noch zonder zeker angstig gevoel bijgewoond. Verbazing over de wilskracht, het aplomp, waarmêe de debutante in de vreemde taal deze rol van sterke, woeste dramatiek aanpakte; angst dat zij zich, wat haar stem en wat haar acteeren aangaat, zou uitputten vóór de scène met Alfio. Maar de dapperheid van mejuffrouw Walewijk is beloond, en nu dient erkend: het streven is wel schoon in 't worstelperk der… kunst. Streven doet deze zangeres zeker, worstelen deed zij eveneens; niet alleen handtastelijk met Turiddu, ook met haar zware partij. Zij wilde standhouden en haar gebarenspel geen moment rust genomen, haar stem, die inderdaad kracht heeft - de kracht die voor het tooneel vereischt wordt - hoorbaar doen blijven. Het is haar gelukt. Haar optreden zal haar sterken voor het vervolg der studies, studies in actie, gelaatsuitdrukking en meer. (Tusschen de smart-trekken en haar lachtrekken was vaak het onderscheid gering.) Haar uiterlijk, haar houding maken mejuffrouw Walewijk overigens voor operazangeres geschikt. Wonderlijk, zoo resoluut zij over de planken stappen kon, als 'n echte Hollandsche boerin, die Italiaansch had gestudeerd.' [Ook hier hoe zij een bloem uit de haar aangeboden ruiker toewierp aan zowel de dirigent als aan Alfio.] 'Nog eenige ruikers meer zijn haar gebracht aan 't slot, nadat zij met een hartverscheurend 'Oh! Madre mia!' op den grond was neergevallen; en de gordijn moest nog ettelijke malen voor haar buigende groeten en kushanden omhoog. dit is zeker, met de tooneel-gebuiken is mejuffrouw nu reeds bijzonder goed vertrouwd. Door haar buitengewone studie zal zij spoedig in staat zijn in een vreemde taal, in een partij van betekenis met succes op te treden. Weldra zal men haar in verschillende andere opera's kunneb egroeten. En lang zal het niet duren of ook in Italië zal men getroffen worden door haar zeer aangenamen zang'.
  • is operazangeres op 11 november 1906 - 'Italiaansche Opera. Mej. Walewijk. Cavelleria Rusticana'. Zo ooit dan is hier zeker de spreuk bewaarheid 'Zij kwam, zag en overwon'. De Hollandse zangeres Mej. Walewijk die zich onder leiding gesteld had van de bekwame directeur Sigr. Cav. M. de Hondt en de beroemde orkestleider Sigr. Coniglio om van de eerste de Italiaanse taal en van de tweede de muziek te leren, heeft [] gedebuteerd in de rol van Santuza in Cavelleria Rusticana, een debuut met heel veel aanhef aangekondigd en waarvan men dus heel veel verwachtte. En aan de verwachtingen is niet alleen behoorlijk voldaan, neen, voluit gezegd Mej. Walewijk heeft in alle opzichten de verwachtingen die men van haar koesterde verre overtroffen. In de allereerste plaats wat betreft de zang was buitengewoon, haar spel kolossaal groot en de uitspraak der Italiaanse taal gewoon overbluffend. Het samenspel met [] was schitterend. Geen wonder dat het ons Hollanders goed deed de buitengewoon begaafde zangeres een zestal bloemstukken te zien ontvangen waarvan zij de losse bloemen uittrok om die haar medespelers te overhandigen zonder de orkestleider te vergeten. [] Men verzuime vooral niet Mej. Walewijk te horen.
  • woont te Parijs (F) tussen 21 januari en 5 augustus 1907 - Volgens Bevolkingsregister Amsterdam in Rue Duroc 24.
  • is operazangeres op 20 maart 1907 - 'Hollandsche musici in den vreemde.' Mej. Marie Walewijk heeft te Reims met groot succes op een concert gezongen. Men roemt haar warme, goedgeschoolde stem. De zangeres wist het anders dikwijls koele publiek zo geestdriftig te stemmen, dat het om een toegift vroeg. Ze zong o.a. de grote aria uit Alceste. Deze winter trad zij bij de Italiaanse Opera op als Santuzza.
  • is operazangeres op 27 juni 1907 - 'Mej. Marie Walewijk.' Men deelt aan de telefoon mede, dat mej. M. Walewijk de aanbieding heeft gekregen om zich voor de volgende winter aan de Groote Opera te Parijs te verbinden. Zodra zij haar concertreis in de herfst (door Zuid-Frankrijk) volbracht heeft, zal tout-Paris haar dus kunnen bewonderen als lid van Messager's gezelschap.
  • woont (bij ouder(s)) Domselaerstraat 23 een hoog te Amsterdam tussen 5 augustus en 28 oktober 1907 - Inschrijving 5-8-1907 Parijs; alleen met vader, uitschrijving 28-10-1907 Parijs; alleen met vader. Waarschijnlijk woont moeder nog in Parijs.
  • woont te Parijs (F) tussen 28 oktober 1907 en 9 juli 1908 - Volgens Bevolkingsregister Amsterdam.
  • is operazangeres op 30 december 1907 - Hollandsche musici in den vreemde. Marie Walewijk, onze landgenote, die met Januari deel zal uitmaken van de Groote Opera te Parijs, dir. Messager, is in de laatste maanden met veel succes in verschillende plaatsen in Frankrijk als concertzangeres opgetreden. De dagbladen prijzen hare stem, haar temperament en goede methode.
  • is operazangeres op 1 januari 1908 - De dagbladen van Reims maken met ingenomenheid gewag van mejuffrouw Walewijk in een uitvoering der 'Société des Concerts eclectiques' aldaar. De zangeres, uit Amsterdam, is thans aan de opera te Reims verbonden.
  • Omtrent Mietje Walewijk wordt een gebeurtenis vermeld op 4 januari 1908 te Amsterdam - Tijdens een rechtszaak wegens vermeende fraude door de Club International de Bienfaisance ontkent de Club betrokkenheid bij de gokactiviteiten.
  • is operazangeres op 4 januari 1908 - 'Ja, in De Telegraaf van Maandagavond wordt geschreven, dat uw landgenoote Marie Walewijk met januari deel zal uitmaken van de Groote Opera te Parijs en met veel succes in Frankrijk als concertzangeres is opgetreden. De pers prijst haar stem, temperament en goede methode. Welnu, deze dame is het 'zingend' bewijs voor de 'Bienfaissance' door ons beoefend. Ze gaf ons verlof, drong er zelfs sterk op aan, dat we een en ander zouden publiceren. We hebben dit nooit willen doen, maar willen 't nu openbaar maken tegenover de vele aanvallen, waaraan we blootstaan.' Toen werden boeken opengelegd en 'n dik, lijvig exemplaar het dossier-Walewijk getoond: Brieven, waarin Marie - die haar talent kende, maar arm was - om hulp vroeg; quitanties voor gegeven geld en betaalde zanglessen, ter voltooiing van haar studiën… 'Hebt u nog iets?' 'Neen, maar we voelen ons gedrongen dit eens te laten zien'. (Artikel over 'de beroemde club de 'Bienfaissance' te Amsterdam.).
  • woont Domselaerstraat 23 een hoog te Amsterdam tussen 9 juli en 26 september 1908 - Inschrijving 9-7-1908 Parijs; alleen met vader, uitschrijving 26-9-1908 Parijs; alleen, vader vertrekt naar Antwerpen.
  • woont te Parijs (F) na 26 september 1908 - Volgens Bevolkingsregister Amsterdam.
  • is operazangeres op 2 juli 1909 - Aan Hammerstein's Opera te New-York, waarbij Coïni als hoofdregisseur werkzaam is, naar men weet, werd onze landgenote mejuffrouw Walewijk verbonden. Onlangs trad zij te Parijs op, in de woning van mevrouw Xavier Leroux-Héglon, de operazangeres, echtgenoote van den componist van Le Chemineau. In een scène der eerste acte zong mejuffrouw Walewijk, wier schoone stem en vurig temperament daarna geroemd zijn door het dagblad Comoedia.
  • Marie Walewijk woont te Parijs (F) voor 28 juni 1910.
  • Marie Walewijk, koopman woont te Den Haag ('s Gravenhage) van 28 juni 1910 tot 28 januari 1921 - Woont met echtgenoot en dochter vanaf 13-8-1915 in de Adelheidstraat 91. Inschrijving echtgenoot 22-5-1911 van Parijs. Uitschrijving 28-1-1921 naar Brussel.
  • Marie Walewijk woont te Den Haag ('s Gravenhage) van 28 juni 1910 tot 28 januari 1921 - Woont met echtgenoot en dochter. Inschrijving 28-6-1910 uit Parijs. Haar ouders komen dan ook naar Den Haag. Uitschrijving 28-1-1921 naar Brussel.
  • is operazangeres op 29 oktober 1910 - Treedt op met de Theatre Royal Francais de la Haye in Les Huguernots als Valenine.
  • Marie Gomez-Walewijk is operazangeres op 3 november 1910 -'Les Hugenots. Kon. Fransche Opera. Paleis voor Volksvlijt.' Onder de naam van Mme. Gomez, die als Valentine optrad, debuteerde een dame, die in de Amsterdamse wereld zeer goed bedkend is. Zij trad reeds vroeger hier eens op bij het Italiaanse operagezelschap, studeerde sedert te Parijs en is thans verbonden aan de Fransche Opera in Den Haag. Mej. Walewijk's debuut hier maakte een zeer goede indruk. Een krachtige stem, zeer geschikte krachtige figuur, goede ofschoon een weinig stereotype actie. Met warmte werd Mme. Gomez toegejuicht en haar werden (o smakeloosheid!) in het midden van het derde bedrijf twee bloemstukken aangeboden.
  • is operazangeres op 7 november 1910 - Treedt op met de Theatre Royal Francais de la Haye in La Juive als Rachel.
  • is operazangeres op 26 november 1910 - Treedt op met de Theatre Royal Francais de la Haye in Le Trouvere als Leonore.
  • is operazangeres op 13 december 1910 - Treedt op met de Theatre Royal Francais de la Haye in Herodiade als Salome.
  • is operazangeres op 21 januari 1911 - Treedt op met de Theatre Royal Francais de la Haye in Aida als Aida.
  • is operazangeres op 11 februari 1911 - Treedt op met de Theatre Royal Francais de la Haye in Tannhauser als Elisabeth.
  • is operazangeres op 1 april 1911 - Treedt op met de Theatre Royal Francais de la Haye 1 April (1911?) in Henri VIII als Catherina d'Aragon.
  • Marie Walewijk woont te Den Haag ('s Gravenhage) voor 25 april 1911.
  • Marie Gomez is operazangeres op 27 mei 1913 - Een onzer grootste liedertafels 'Onderlinge Oefening' gaf vocaal-instrumentaal concert in de grote zaal van het Paleis voor Volksvlijt en wel met medewerking van een tweetal Nederlandse solisten, die zich in de Franse muziekwereld hebben begeven, madme. Gomes 'forte chanteuse' aan de Kon. Fransche Opera te Den Haag (Marie Walewijk) en []. Van de solisten komt madame Gomes het eerste in aanmerking, ook omdat haar prestaties het beste was van wat in alleenzang en spel werd ten gehore gebracht. Haar geluid is groot, in hoogte en medium sympathiek en uitmuntend geschoold; daarbij bezit zij veel temperament en wist dat vaak tot treffende expressie te brengen. Wij willen slechts noemen haar vertolking van de aria uit Verdi's 'Aida' en van haar partij in een duet uit dezelfde opera.
  • is operazangeres op 10 oktober 1914 - Namen van Nederlandsche operazangeressen en -zangers die, volgens de heeren [] den inhoud van het adres gaarne zouden willen ondertekenen… Onder wie: Marie Walewijk.
  • is operazangeres op 15 oktober 1914 - Treedt op met de Theatre Royal de La Haye 15 oktober 1914 in Les Huguenots als Valentine.
  • is operazangeres op 31 oktober 1914 - Treedt op met de Theatre Royal de La Haye 31 oktober 1914 in Le Trouvere als Leonore.
  • is operazangeres op 12 november 1914 - Treedt op met de Theatre Royal de La Haye in La Juive als Rachel.
  • is operazangeres op 25 november 1914 - Verslag van bezoek aan de Fransche Opera (La Juive). Madame Gomez = Marie Walewijk. Zij vertolkte Rachel. In het eerste bedrijf denk je slechts: wat een zegen, dat deze niet boven me woont! Dusdanig schrik je van de 'fureur', van de ontketende dame, die zich dubbel forte aan de boezem van 'mon païre chéri' smakt. Maar dan! In de volgende bedrijven geeft Marie Walewijk een zo sublieme zang, en nog beter een zo ontroerend nobel sentiment, dat ge absoluut het weinig romantische van haar persoonlijke toneelfiguur vergeet. [] Van deze Rachel blijft bij - dank zij het expressievermogen der stem - de prachtige overpeinzende 'lyriek' der romances, de innige, vrouwelijke, liefdevolle heldhaftigheid der opofferende figuur.
  • is operazangeres op 17 december 1914 - Treedt op met de Theatre Royal de La Haye 17 december 1914 in Aida als Aida.
  • is operazangeres op 8 februari 1915 - Treedt op met de Theatre Royal de La Haye in L'Africaine als Selika.
  • Marie Gomez is operazangeres op 18 mei 1915 - Aankondiging van 'Groot buitengewoon populair operaconcert' op 23-5-1915 in de Grote Zaal van het Concertgebouw door de voornaamste solisten der Koninkl. Fransche Opera, Den Haag, onder wie Marie Gomez, forte chanteuse.
  • Marie Gomez is operazangeres op 19 mei 1915 - Aankondiging van groot buitengewoon operaconcert in de Nieuwe Concertzaal Musis Sacrum, door de voornaamste artiesten van de Koninklijke Fransche Opera Den Haag, met als eerste: Marie Gomez, forte chanteuse.
  • Marie Gomez is operazangeres op 22 mei 1915 - 'Belgisch Concert'. Weldadigheidsconcert, met o.a. Marie Gomez van de Koninklijke Fransche Opera te Den Haag.
  • Marie Gomez is operazangeres op 27 mei 1915 - Optreden bij tournee van de artiesten van l'Opéra Royal de La Haye, met Mme. Marie Gomez.
  • Marie Gomez is operazangeres op 28 mei 1915 - Aankondiging van een Groot Populair Operaconcert op 29-5-1915 in de Groote Schouwburg Den Haag door de voornaamste solisten der Koninkl. Fransche Opera Den Haag. Eerstgenoemde: Marie Gomez, forte chanteuse.
  • Marie Gomez is operazangeres op 5 juni 1915 - Aankondiging van operaconcert in de Groote Schouwburg van Den Haag, door de Koninkl. Fransche Opera, met o.a. Marie Gomez, met zang uit Madame Butterfly, De Troubadour, Carmen, Rigoletta, Hamlet, Lohengrin, De Barbier van Sevilla, enz..
  • Marie Gomez is operazangeres op 13 juli 1915 - Aankondiging van Groot Operaconcert 'Souvenir des Montagnards' op 13-7-1915 door de Koninklijke Fransche Opera Den Haag. Solisten o.a. Marie Gomez, forte chanteuse.
  • Marie Gomes is operazangeres op 15 juli 1915 - Kon. Liedertafel 'Souvenir des Montagnards'. Een operaensemble der Kon. Fransche Opera uit Den Haag bracht een zeer goed geslaagd concert. Een teleurstelling was het echter, dat de dames Marie Gomes en [] eenvoudig wegbleven.
  • Marie Gomez is operazangeres in mei 1916 - Vertrok, na een gelukkig debuut bij de Italiaansche Opera, onder directie van Cav. de Hondt, naar Parijs, waar zij haar studies, onder leiding van Jena de Reszké en Mad. Hèglon voleindigde. Was een seizoen aan de Opera verbonden.
  • Marie Gomez is operazangeres in mei 1916 - Na sluiting van den schouwburg verschillende engagementen in het buitenland, totdat zij naar 's-Hage terugkeerde om opnieuw zich aan de Fransche Opera te verbinden.
  • Marie Gomez is operazangeres in mei 1916 - Ontving te Parijs een aanbieding van de Fransche Opera te Den Haag en ging met hh. Bijleveld & Lefèbre een contract aan als forte-chanteuse.
  • Marie Gomez is operazangeres in mei 1916 - Wijdt zij zich aan het zangonderricht.
  • Marie Gomez is operazangeres in mei 1916 - Haar succesvolle rollen in ons land: Aïda, Hugenots, La Juive, Tannhäuser, Africaine. Te Parijs trad zij op voornamelijk in Wagner-werken.' Nederlandse zangeressen slagen er goed in slagen in vreemde talen te zingen. Het Frans en Italiaans gingen hen vooral qua dictie en dramatiek goed af.
  • Marie Gomez is operazangeres op 15 mei 1916 - In de mei-editie van Het Toneel staat een en ander over Marie Gomez.
  • is operazangeres op 14 oktober 1916 - Treedt op met de Opera Royal Francais de La Haye in Cavalleria Rusticana als Santuzza.
  • is operazangeres op 20 november 1917 - Treedt op met de Nederlandse Opera 20 november 1917 in De Hugenoten als Valentine.
  • Marie Gomez is operazangeres op 16 maart 1918 - Aankondiging van Hugenoten op 18-3-1918 in Paleis voor Volksvlijt. Gastvoorstelling van Madame Marie Gomez, als Valentine.
  • Marie Gomez is operazangeres op 9 juli 1918 - Liefdadigheidsconcert in Seinpost-theater in Scheveningen door mevrouw Marie Gomez.
  • Marie Gomez is operazangeres op 3 september 1918 - Optreden in Kurhaus van Residentie-Orkest. Soliste Marie Gomez.
  • Marie Gomez is operazangeres op 16 september 1918 - De N.V. Nederlandsche Opera en Operette zendt het volgende tableau de la Troupe, waaronder de dames-solisten Marie Gomez.
  • Marie Gomez is operazangeres op 28 september 1918 - De N.V. Nederlandsche Opera en Operette zal haar seizoen openen met een opvoering van Verdi's Aïda in Carré, met optreden van o.a. Marie Gomez.
  • is operazangeres op 1 oktober 1918 - Treedt op met de Nederlandse Opera en Operette in Aida als Aida.
  • Marie Gomez is operazangeres op 1 oktober 1918 - Annonce voor Aïda in Carré op 3-10-1918 met Marie Gomez.
  • is operazangeres op 13 oktober 1918 - Treedt op met de Nederlandse Opera en Operette in De Troubadoure als Leonora.
  • is operazangeres op 28 oktober 1918 - Treedt op met de Nederlandse Opera en Operette 28 oktober 1918 in Tosca als Tosca.
  • Marie Gomez is operazangeres op 1 november 1918 - Aankondiging van Tosca in Carré op 3-11-1918 met Marie Gomez als Tosca.
  • Marie Gomes is operazangeres op 3 november 1918 - Een der vele gelijke annonces. 'Gebouw O. Carré'. Tosca, met Marie Gomes e.a..
  • Marie Gomez is operazangeres op 28 november 1918 - Aankondiging van de Troubadour op 28-11-1918 in Carré, met Marie Gomez als Leonore.
  • Marie Gomez is operazangeres op 8 januari 1919 - Aankondiging van De Troubadour op 10-1-1919 in Carré, met Marie Gomez.
  • Marie Gomez is operazangeres op 31 januari 1919 - De N.V. Nederlandsche Opera en Operette presenteert Ernani van Verdi, met Marie Gomez in een der hoofdrollen.
  • is operazangeres op 1 februari 1919 - Treedt op met de Nederlandse Opera en Operette in Ernani als Elvira.
  • Marie Gomez is operazangeres op 2 februari 1919 - Recensie van Verdi in het Nederlands door de Italiaansche Opera. Optreden van Marie Gomez als Elvira als zwak beoordeeld.
  • Marie Gomez is operazangeres op 8 februari 1919 - Aankondiging van Ernani van Verdi in Carré op 9-2-1919 met Marie Gomez.
  • is operazangeres op 18 februari 1919 - Treedt op met de Opera Royal Francais de La Haye in Hamlet als Gertrude.
  • is operazangeres op 25 februari 1919 - Treedt op met de Nederlandse Opera en Operette in Cleopatra als Charmion.
  • Marie Gomez is operazangeres op 15 maart 1919 - Aankondiging van Troubadour op 18-3-1919 in Carré, met Marie Gomez als Irma.
  • Marie Gomez is operazangeres op 8 september 1919 - Optreden in Kurhaus van Residentie-Orkest. Zang van Marie Gomez.
  • Marie Gomez is operazangeres op 20 november 1920 - Aankondiging van een winterconcert door de harmonievereniging Concordia op 30-11-1920. Deze uitvoering zal worden een opera-avond, en is daarvoor de vererende medewerking verzekerd van Madame Marie Gomez, soprane dramatique de l'Opera 'La Monaie' te Brussel, Theatre Royal Francais te Den Haag, Opera Scala te Milaan en Theatre Charlottenburg te Berlijn.
  • is operazangeres op 30 november 1920 - Treedt op met de Charmion Harmonie vereniging Concordia.
  • Marie Walewijk woont te Brussel (B) na 28 januari 1921.
  • Marie Walewijk is operazangeres 1922 of 1923 te Antwerpen (B) - Verbonden aan Vlaamsche Opera te Antwerpen: samenstelling van het Gezelschap, onder wie de sopraan M. Walewijk.
  • Marie Gomez is operazangeres op 5 oktober 1922 - 'Toneel te Antwerpen. Een Hollandsche première in het Volksgebouw.' Vlaamsche Opera. Mevr. Walewijck (Marie Gomez) heeft als Venus nu juist geen triomf behaald. Haar stem heeft nog vele goudglanzen, maar haar figuur wil niet zo erg meer mee. Nu zal ze als Martha in Laagland nog een mooie kans krijgen.
  • Marie Gomez-Walewijk is operazangeres op 22 januari 1927 -'Nederlandsche kunstenaars te Brussel'. Maandelijkse bijeenkomst van de Nederlandsche Damesvereeniging,aan vaderlandse kunst en literatuur gewijd. Talrijk waren de Nederlandse dames en joffers opgekomen. Mevrouw Gomez-Walewijk, van de Fransche Opera in Den Haag, die ons op een liederavond in de Salle Coloniale vergastte, etc. Mevrouw Gomez-Walewijk heeft een mooie stem, rijk aan klank, bedacht op nuanceren.
  • is operazangeres op 23 maart 1928 te Brussel (B) - Krant: 'Met genoegen hebben wij geconstateerd, dat mevrouw Gomez rekening heeft gehouden met een vroeger door ons uitgesproken wensch, om ook 'n plaats op haar programma in te ruimen voor Nederlandsche en Vlaamsche compunisten. Zij heeft zelfs mogen ervaren, dat zij het meest applaus verwierf met een in het Vlaamsch gezongen lied van Mortelmans. Dit gezegd zijnde, kunnen wij eens te meer als onze opinie over deze zangeres uitspreken, dat zij beschikt over een werkelijk mooie stem en een goede dictie. Ondanks het omvangrijk volume van haar operastem, komen ook kleine liederen bij haar goed tot hun recht. Haar beste momenten waren Kaddisch en L'énigne éternelle van Ravel en de Berceuse van Diepenbrock. Er was veel en hartelijk applaus.'.
  • Marie Gomez-Walewijk is operazangeres op 23 maart 1928 - 'Zangrecital Mevr. M. Gomez Walewijk'. Mevr. M. Gomez-Walewijk, destijds aan de Fransche Opera in Den Haag verbonden en thans aan die van Antwerpen, hield een zangrecital in de Union Coloniale. Zij zingt met veel intelligentie: zij heeft een omvangrijk geluid, dat zijn grootste bekoring heeft als het breed en dramatisch kan opengaan en nochtans weer zij het te dempen tot het lieflijke en tedere toe. Verdient het geen lof dat een operazangeres - en mevrouw Gomez heeft er gans het temperament van - zich weet te matigen tot een gevarieerde, van emfase gezuiverde liederenstijl? Zij bracht een mooi afwisselend programma (o.a. Schuman, Wagner, Ravel, Moessorski en Debussy). Ze beschikt over een rijk klankenregister, op voortreffelijke wijze en met een zeer fijn gevoel voorgedragen. Haar succes was zeer groot. Meermalen werd de zangeres op langdurig handgeklap onthaald.
  • wordt vermeld op 14 juni 1929 te New York (USA) - Door de Ufa-maatschappij aangeworven om te New-York enige opera's te zingen voor Nederlandsche 'talkies'.
  • Marie Gomez is operazangeres op 11 oktober 1929 - Marie Gomez verleent medewerking aan het eerste lustrum van de Ver. Nederl. Dames te Brussel.
  • Marie Gomez is operazangeres op 19 oktober 1929 - Aankondiging van De Jodin op 23-10-1929 in Circus Schouwburg met Marie Gomez als Rachel.
  • Marie Gomez is operazangeres op 23 oktober 1929 - Tijdens tienjarig jubileum van de Damesvereniging te Brussel trad Mevrouw Marie Gomez op, lid van de vereniging (die dezer dagen te Rotterdam optreedt in La Juive). Zij vergastte de vergadering op enkele liederen van Nederlandse componisten, waarbij zij, welverdiend, het grootste succes oogstte.
  • Marie Gomez is operazangeres op 25 oktober 1929 - 'De Nederlandsche Opera'. Slechte recensie van De Jodin in de Circusschouwburg. Een oude bekende van het Nederlandse operapubliek, Marie Gomez, redde in de rol van Rachel menigmaal de situatie en deed haar best om ook het kunstzinnige peil enigszins hoog te houden.
  • Marie Gomez-Walewijk is zanglerares op 22 augustus 1930 -Vanaf 1-9-1390 verbonden aan het Muzieklyceum, Daendelstraat, als hoofdlerares in solozang.
  • Marie Gomez-Walewijk is zanglerares op 4 mei 1931 - De te Brussel gevestigde Nederlandse zangeres mevrouw Gomez-Walewijk heeft een recital gegeven van haar Belgische en Nederlandse leerlingen.
  • Marie Gomez-Walewijk is zanglerares op 2 november 1931 - Artikel over Apeldoornse zangeres die in Brussel zang studeert onder leiding van de bekende Nederlandse zangeres mevrouw Gomez-Walewijk.
  • is zanglerares in maart 1933 te Brussel (B) - Heeft een zangschool in Brussel.
  • Marie Gomez-Walewijk is zanglerares op 10 maart 1933 - 'Zangschool van mevrouw Gomez-Walewijk'. Feestavond in het artiestenhuis te Brussel. De Nederlandse zangeres mevrouw Gomez-Walewijk, die destijds verbonden was aan de Fransche Opera in Den Haag en de Vlaamsche Opera te Antwerpen, heeft in Brussel een zangschool. In het artiestenhuis te Brussel werd een feestavond gegeven, waarop leerlingen van mevrouw Gomez-Walewijk diverse aria's uitvoerden. Onder deze leerlingen zijn er van Nederlandse en Belgische nationaliteit. De uitvoering werd in de Belgische pers zeer geprezen. Zo schrijft het 'Laatste Nieuws': de dictie was helder, de stemgeluiden zuiver, de gevoelsuiting juist. Allen werden hartelijk toegejuicht. Ook de sympathieke lerares, die op meesterlijke wijze een paar aria's liet horen, werd gehuldigd. Die hulde ging niet alleen naar haar persoonlijk talent, maar insgelijks naar haar onderwijs, naar haar hoge pedagogische verdiensten, die door het optreden van haar leerlingen schitterend werden bewezen.
  • Marie Gomez is zanglerares op 26 oktober 1937 - Artikel over Apeldoornse zangeres die haar opleiding verkreeg van Marie Gomez (1ste dram. sopraan aan de Parijsche Opera).
  • wordt vermeld tussen 1940 en 1946 - De families Gobes-Walewijk en Finkelstein-Gobes (met wisselend gezelschap) ontvluchtten België vanaf 10 mei 1940 via de route Gent, De Panne, Le Touquet, Rouen, Cabourg, La Dives, Tilly-sur-Seulles, Lavenay, La Rochelle, Taussat, Bordeaux, Bayonne, Biarritz, Barzun, Trébons, Cauterets, Lourdes, Mauléon en vandaar over de Pyreneeën naar Madrid. Dan naar Kingston, Jamaica en ten slotte naar Paramaribo. Hun wederwaardigheden staan vermeld in edities 1-3 van de artikelreeks over Marie Gobes-Walewijk.
  • woont te Brussel (B) voor 12 mei 1940 - De gezinnen Gobes-Walewijk en Finkelstein-Gobes ontvluchtten op 12-5-1940 België en keerden in maart 1946 terug in Brussel.
  • woont te Frankrijk van 12 mei 1940 tot februari 1943 - De gezinnen Gobes-Walewijk en Finkelstein-Gobes ontvluchtten op 12-5-1940 België en keerden in maart 1946 terug in Brussel. Op de vlucht door Frankrijk: zie route en verblijfplaatsen in het artikel over Mietje Walewijk.
  • woont te Spanje van februari tot augustus 1943 - De gezinnen Gobes-Walewijk en Finkelstein-Gobes ontvluchtten op 12-5-1940 België en keerden in maart 1946 terug in Brussel. Vluchtelingen in Spanje: zie route en verblijfplaatsen in het artikel over Mietje Walewijk.
  • wordt vermeld van augustus 1943 tot januari 1944 - De gezinnen Gobes-Walewijk en Finkelstein-Gobes ontvluchtten op 12-5-1940 België en keerden in maart 1946 terug in Brussel. Via de Atlantische Oceaan per 'Marquès de Comilla', via Kingston, Jamaica, naar Paramaribo: zie route en verblijfplaatsen in het artikel over Mietje Walewijk.
  • woont te Paramaribo (SME) van januari 1944 tot februari 1946 - De gezinnen Gobes-Walewijk en Finkelstein-Gobes ontvluchtten op 12-5-1940 België en keerden in maart 1946 terug in Brussel: zie wedervaren in het artikel over Mietje Walewijk.
  • is zanglerares na 1946 te Brussel (B) - Is na haar terugkeer in België zangles blijven geven.
  • Marie Gobes is zanglerares op 4 januari 1946 te Suriname - 'Een zielig geval', schrijven kranten. Mevr. Marie Gobes - in kunstkringen beter bekend als Mevr. Gomes, verscheen op 3-1-1946 voor de kantonrechter. Zij zou op meerdere tijdstippen geschenken aangenomen hebben van haar leerlingen, o.a. geldbedragen voor genoten zanglessen. Daarvan had zij de Commissie voor Oorlogsvluchtelingen moeten inlichten, aangezien deze financieel ondersteund worden. Marie verweerde zich dat de vrij geringe bedragen gebruikt werden ter dekking van haar kosten (o.a. zaalhuur, in Amerika bestelde muziek, pianostemmen, toiletten, autoritten). Daarom had zij dit op het maandelijkse formulier voor het zakgeld van vijftien gulden niet opgegeven. In enkele gevallen waren de inkomsten f. 7,50 per maand of minder. Men verbaast zich erover dat hiervan een zaak is gemaakt. De behandeling werd acht dagen aangehouden.
  • woont te Suriname voor 9 januari 1946 - Maken kans op vertrek van Suriname naar Nederland, als oorlogsvluchteling, per ss Stuyvesant F. Finkelstein en mevr. M.F. Finkelstein-Gobes met gezin (F. en D. Finkelstein); J. Gobes en mevr. M. Gobes-Walewijk. Mogelijk dat mevrouw Finkelstein-Gobes de dochter is van Mietje. De vraag is of men werkelijk is gegaan: niet veel later woont Marie Walewijk nog in Suriname.
  • wonende te Suriname, wordt vermeld op 21 januari 1946 - Neemt in koorkring Mevrouw M. Gomez (van de opera Berlijn, Parijs, Antwerpen, Brussel) afscheid van Mannenkoor 'Harmonie'.
  • wonende te Suriname, wordt vermeld op 21 januari 1946 - Wordt geprezen door bestuur van Mannenkoor 'Harmonie' voor de ondervonden steun en samenwerking, de vele opbouwende werkzaamheden die zij heeft verricht voor koor en Suriname. Het nuttig werk van deze grote kunstenares vanaf haar komst in Suriname wordt geprezen. Gememoreerd op welke hoogte zij haar leerlingen heeft weten te brengen en de medewerking die zij verleende. Woorden van dank en waardering aan deze vrouw, die zonder twijfel of aarzeling Surinaamse negers tot hoge Europese kringen wist te winnen en omgekeerd.
  • wonende te Suriname, wordt vermeld op 21 januari 1946 - Geeft bij afscheid van Mannenkoor 'Harmonie te kennen het aangename leven dat zij in Suriname mocht hebben, de grote durf die zij heeft gehad te tonen dat niet alleen de vreemde landen kunstenaars bezitten maar dat ook Suriname talentvolle grootheden bezit en kan vormen, indien de rassenkwestie op den achtergrond blijft. Vol lof is zij over het gedrag der Surinamers.
  • Marie Gomes is zanglerares op 28 januari 1946 te Suriname - Marie Gomes beveelt twee dames aan voor het geven van zanglessen.
  • wordt vermeld februari en maart 1946 - De gezinnen Gobes-Walewijk en Finkelstein-Gobes ontvluchtten op 12-5-1940 België en keerden in maart 1946 terug in Brussel: zie artikel over Mietje Walewijk.
  • woont te Suriname voor 4 februari 1946 - Per 'Stuyvesant' van de KNSM koers naar Amsterdam, waar zij met familie (echtgenote, dochter, schoonzoon, kleinkinderen) eind februari aankomt.
  • wordt vermeld op 5 februari 1946 - Heeft in de jaren die zij in Suriname heeft doorgebracht als oorlogsuitgewekene Suriname in ruime mate doen delen in haar talenten als kunstenares, heel bijzonder in haar gaven als zangpedagoge. Gewin heeft zij daarbij niet gezocht. Haar meeste concerten gaf zij voor volkskinderen, die zij daarmee een middagje van goed-uit-zijn verschafte, gewoonlijk met sterk nationale inslag, waardoor zij tevens een nationaal-ideëel doel diende. Deze concerten waren niet alleen kosteloos, maar bovendien werden de kinderen daarbij onthaald. Wat zij gedaan heeft voor de ontwikkeling van talenten, die zij ontdekte onder Surinamers, zonder daarbij te letten op welke verschillen van ras en kleur en geloof ook volkomen negeerend, geeft haar recht op een blijvende plaats in onze herinnering en doet haar eer aan, die zij met trots mag meenemen. In een kort onderhoud dat wij met haar hadden bij het afscheid, bleek zij met weemoed te scheiden van de vrienden, die zij zich hoer heeft weten te maken door haar optreden. Ondanks onaangename ervaringen in de laatste dagen, waarbij haar naam en eer in het gedrang dreigden te komen, vertrekt zij zonder bitterheid. Integendeel. 'Als je maar het hart van de Surinamers weet te vinden…' verklaarde zij ons. Zij hééft de harten der Surinamers weten te vinden.
  • woont te Brussel (B) na 5 februari 1946 - Keerde per 'De Stuyvesant' terug uit Suriname.
  • wordt vermeld op 8 februari 1946 te Suriname - Het vluchtelingentehuis, nu dat de laatste refugiés Suriname hebben verlaten, is gesloten is. Deze groep vluchtelingen zou in 1942 in het land zijn aangekomen. Niet zeker of dit Gobes-Walewijk betreft.
  • woont te Brussel (B) na maart 1946 - De gezinnen Gobes-Walewijk enFinkelstein-Gobes ontvluchtten op 12-5-1940 België en keerden in maart 1946 terug in Brussel: zie artikel over Mietje Walewijk.
  • woont te Brussel (B) op 6 maart 1946 - Overheid meldt terugkomst uit Paramaribo.
  • Marie Gomes, zanglerares, wordt vermeld op 19 april 1946 te Suriname - Het van aanleg goed stemgeluid van een zanger won door de lessen van de zangeressen Marie Gomes en mevrouw Ton van Westen, zowel aan volume als aan warmte.
  • Marie Gomez-Walewijk, zanglerares, wordt vermeld op 25 mei 1946 te Suriname - Aankondiging voor concert op 7-6-1946 in het patronaat van de Mgr. Wulfinghstraat, door de leerlingen van Mevr. Marie Gomez.
  • wonende te Brussel (B), wordt vermeld in juli 1947 te Brussel (B) - De Surinaamse zangeres Lize Burke is voornemens Marie Gomez in haar woonplaats Brussel te bezoeken.
  • Marie Gomez, zanglerares, wordt vermeld op 19 juli 1947 te Suriname - 'En daarom zwegen zangeressen in ballingschap in 'de uithoek van de wereld', in ons geliefd Sranang (= Suriname), niet aan haar liefde, tot vorming overgaan van stemmenklank, waarnaar met graagte wordt geluisterd. Marie Gomes (Mevrouw Maria Gobes) liet hier pupillen achter, die [] ons vaak zelfs in vervoering brengen.' Verder: 'Harmonie' en 'Usamfa' vragen [] in samenwerking met Maria Gomez' opvolgster, de sympathieke Mevrouw Van Westen, gehoor'.
  • Marie Gomes, zanglerares, wordt vermeld op 2 augustus 1947 te Suriname - 'Concert Harmonie-Usamfa'. Een zangeres memoreerde Mevr. Marie Gomez, die met veel geduld en opoffering haar eerste zangstudies heeft geleid'.
  • Marie Gomes, zanglerares, wordt vermeld op 4 augustus 1947 te Suriname - 'Het harmonieconcert'. Woorden geschreven ter herinnering aan de vrouw, die hier de grondslag voor de zangkunst heeft gelegd, Marie Gomez, een naam die ik aan de vergetelheid wil onttrekken. Zonder haar werk zou het concert van 30 juli onmogelijk zo'n succes zijn geweest. Want zowel de Harmonie als de drie zangeressen, die opgetreden zijn, de begenadigde evengoed als de twee anderen, zijn door haar geworden wat zij nu zijn'.
  • Marie Gomez, zanglerares, wordt vermeld op 5 augustus 1947 te Suriname - Een bekende zanglerares werkte samen met Marie Gomez en nam van haar vele elementen van haar zangmethode over. 'Wij onderstrepen gaarne de lof voor het prachtige werk, hier door Marie Gomez verricht. Het is goed, dat zij niet vergeten wordt in Suriname. Wij zijn snel geneigd, vertrokkenen te vergeten. [] Een vrouw, die, als Marie Gomez dat deed, haar grote gaven zo volledig ter beschikking stelde van ieder die er een beroep op deed, is een te zeldzame figuur, dan dat zij vergeten mag worden. Wij zijn ervan overtuigd, dat haar werk nog in de harten van vele honderden, wellicht duizenden, van ons leeft'.
  • is overleden op 19 juni 1975 te België (Te Wezembeek-Oppem).
  • woont te Brussel (B) op 19 juni 1975 (Rusthuis in de Maurice Cesarlaan 55, Wezembeek-Oppem).
   ongedateerd
  • wordt vermeld - Van Marie Walewijk bestaat een geluidsopname uit de opera 'La Juive', waarin zij optreedt als Rachel. Beluisteren hieronder: bron 'Diversen Walewijk, Marie - Zangopname'..
  • wordt vermeld te Den Bosch ('s Hertogenbosch) - Zie Digitale kopie DA-0825. De naaste familie Walewijk had in de jaren tachtig in Den Bosch de Tabak- en Sigarenhandel annex fabriek Walewijk, die in onder de naam Gebr. Walewijk elk geval werd gedreven door broers van Mietje's vader. Mietje's broertje Jaccques overleed in 1878 in die stad. Het gezin kan daar hebben gewoond..
  • is operazangeres te Brussel (B) - Is verbonden geweest aan Vlaamsche Opera te Antwerpen.
  • is operazangeres te Brussel (B) - Is verbonden geweest aan de Fransche Opera te Den Haag.

Eigen code:

V-1 gerelateerd

Beschrijving

Datgene dat bekend is over de families Walewijk en hun kring van verwanten en bekenden, is verzameld onder d:\Haza\Digitaal archief\VERWERKT IN HAZA-21\Walewijk en deels samengevat in bron 5594.


Woonplaatsen

  tussen 1885 en 1886     vermelding woonplaats     Amsterdam     Jodenbreestraat 41 kelder
  tussen 1887 en 1887     vermelding woonplaats     Amsterdam     Damstraat 17
  tussen 1887 en 1889     vermelding woonplaats     Amsterdam     Oudezijds Achterburgwal 197 huis
  tussen 1889 en 1889     vermelding woonplaats     Amsterdam     Zwanenburgerstraat 47
  tussen 1889 en 1890     vermelding woonplaats     Amsterdam     Swammerdamstraat 48
  tussen 1890 en 1897     vermelding woonplaats     Amsterdam     Nieuwe Achtergracht 33
  tussen 1901 en 1902     vermelding woonplaats     Amsterdam     Ceintuurbaan 212 huis
  tussen 1902 en 1904     vermelding woonplaats     Amsterdam     Commelinstraat 30a huis
  tussen 1904 en 1905     vermelding woonplaats     Amsterdam     Sarphatistraat 152 huis
  tussen 1905 en 1907     vermelding woonplaats     Amsterdam     Binnen Amstel 312 een hoog
  tussen 1907 en 1907     vermelding woonplaats     Parijs    
  tussen 1907 en 1907     vermelding woonplaats     Amsterdam     Domselaerstraat 23 een hoog
  tussen 1907 en 1908     vermelding woonplaats     Parijs    
  tussen 1908 en 1908     vermelding woonplaats     Amsterdam     Domselaerstraat 23 een hoog
  na 1908     vermelding woonplaats     Parijs    
  van 1910 tot 1921     vermelding woonplaats     Den Haag ('s Gravenhage)    
  na 1921     vermelding woonplaats     Brussel    
  van 1940 tot 1943     vermelding woonplaats     Frankrijk    
  van 1943 tot 1943     vermelding woonplaats     Spanje    
  van 1944 tot 1946     vermelding woonplaats     Paramaribo    
  in 1946     vermelding beroep     Suriname    
  na 1946     vermelding woonplaats     Brussel    

Beroepen

        vermelding beroep     operazangeres  
  van 1910 tot 1921     vermelding woonplaats     koopman  
  in 1910     vermelding beroep     operazangeres  
  in 1930     vermelding beroep     zanglerares  

Bronnen


Creative Commons-Licentie
2020, J. Sturkop